Voor het oplossen van een conflict is het nooit te vroeg vaak wél te laat.

Online brochure

  Definities

   Client:  De persoon die ons de opdracht heeft gegeven.

   Ontvanger:  De persoon die de videoboodschap heeft ontvangen.

   Vervreemding:  Een langdurige emotionele en/of contactbreuk tussen mensen die ooit dichtbij stonden.

   Mediation:  Een vrijwillig en vertrouwelijk proces waarin een neutrale derde jullie gesprek begeleidt.

 

Nogmaals bedankt dat je onze collega vriendelijk te woord hebt gestaan. Het is logisch als je gemengde gevoelens hebt nieuwsgierig én terughoudend tegelijk. Weet wel dat: jij houdt de regie. Je kunt nu even niets doen, er eerst rustig over nadenken, of een kleine stap zetten. Alles is vrijwillig en in jouw tempo. We kiezen geen partij, zetten geen druk en maken geen opnames of gedeelde samenvattingen zonder jouw toestemming.


Wie wij zijn:

Wij zijn “Ik heb spijt verzoening service”.
Wij helpen mensen met persoonlijke conflicten: familie, (ex-)partners, vrienden en volwassen kinderen en ouders.


Onze specialisatie is vervreemding:

situaties waarin het contact langer vastzit of helemaal is gestopt.

Waarom wij voor deze taak van Mediation hebben gekozen en niet de lucratieve taak zoals voor bedrijven, juridisch, en als familie waarom niet echtscheidingen of alimentatie? In de sommige landen spreekt men zelfs van een “epidemie” van vervreemding: ongeveer 27% van de vrouwen en 31% van de mannen heeft minstens één familielid met wie ze langer dan een jaar niet praten. Denk eens aan je eigen omgeving: vaak kent iedereen wel één of meer dierbaren die al lang geen contact hebben.

In Europa lijkt dit probleem vaak onder de radar te blijven, en het krijgt weinig aandacht. Het leven is kort en niemand wil dat het straks te laat kan zijn een conflict op te lossen. Juist daarom hebben wij ervoor gekozen ons hierin te specialiseren.


Wat je aan ons manier van werken zal merken:

  • Menselijke, veilige benadering. We bewaken rust, spreektijd en grenzen.
  • Onpartijdig. We kiezen geen partij en zetten geen druk.
  • Tempo op maat. Live, online, met pauzes of eerst schriftelijk wat voor jou veilig voelt.
  • Kleine, haalbare stappen. Liever één duidelijke stap die werkt dan tien vage afspraken.



Hoe we werken:

We bereiden het herstelgesprek voor met korte video’s. Video’s omdat onderzoek heeft uitgewezen dat tegenwoordig niemand meer graag leest. De video’s zijn kort met daarin belangrijke informatie.
Daarin leggen we simpel uit: spelregels, verwachtingen, hoe je jouw grenzen aangeeft en wat je wél of niet hoeft te doen. Ook proberen we met kennis over conflicten, gedrag en het menselijk brein je bewust te maken waar en hoe conflicten ontstaan die ons kunnen beheersen.
Zo wordt het herstelgesprek korter, rustiger en duidelijker dan je misschien gewend bent.


Onze vaste aanpak:

  • Vrijwillig en zonder druk. Je mag onderwerpen uitsluiten, of vragen om een time-out wanneer je wilt.
  • Heldere structuur. Geen herhaling van oude discussies.
  • Respectvolle taal. We letten op woorden die de-escaleren.
  • Resultaatgericht. We kijken steeds: wat kan nu wél?



Wat je van ons kunt verwachten:

  • Voor jou zijn er geen kosten voor het gesprek.
  • Privacy en discretie. We maken geen opnames en sturen niets door zonder jouw uitdrukkelijke toestemming.
  • Een haalbare uitkomst. Herstel kan verschillende vormen hebben: erkenning, duidelijke grenzen, elkaar nu beter begrijpen, één of enkele afspraken of een nette afronding zonder vervolg.
  • Korter traject. Door de voorbereiding kost het vaak minder tijd dan je denkt. Ons gemiddelde is één gesprek van twee uur (een sessie). Een enkele keer kan deze verlengd worden met een uur. Wij vragen daarom om een tijdslot voor jezelf vrij te houden van vier uur. Zoals een ochtend, een middag of avond. Dit kan doordeweeks, maar ook in het weekend. In vergelijking met mediation in andere takken die zijn gemiddeld 5 sessies.



Wat we níet doen:

  • Geen juridisch advies of procedures.
  • Geen partij kiezen of overtuigen.
  • Geen therapie. (We verwijzen door als dat beter is.)



Wat gebeurt er nu?

Je hebt aan de deur al aangegeven open te staan voor een gesprek dank daarvoor.
We stemmen samen datum/tijd en vorm af. Vooraf ontvang je korte video’s. Je bekijkt ze op je gemak. Ze helpen om verwachtingen gelijk te zetten en maken het gesprek lichter.


Jouw drie simpele stappen:

  1. Bekijk de voorbereidingsvideo’s.
  2. Schrijf jouw grenzen op (wat kan nu wel/niet?).
  3. Je ontvangt een email die je daarbij helpt je grenzen vast te leggen.



Jouw keuze

  • Stuur mij de voorbereidingsvideo’s
  • Plan (of bevestig) mijn afspraak
  • Ik heb eerst een vraag

Welke keuze je ook maakt: we respecteren die volledig.
Ons doel is het moeilijke gesprek veilig, duidelijk en menselijk maken—op een manier die past bij jou.

Veelgestelde vragen

  • Ben ik ergens toe verplicht?

    Nee. Je beslist altijd zelf ook over tempo en vorm.

  • Moet ik vergeven?

    Nee. Soms is erkenning of duidelijke grenzen genoeg.

  • Wat als het niets “oplost”?

    We kijken wat wél is bereikt (duidelijkheid, rust, een kleine afspraak) en ronden netjes af.

  • Kan ik stoppen als het te veel wordt?

    Ja. Pauzeren of stoppen kan altijd.

  • Moet ik bij aanvang persé een hand geven?

    Nee. Een handdruk is prettig, maar als dat te vroeg voelt, volstaat een knik. Meld dit vooraf aan de mediator; dan voorkomt die dat de cliënt een onbeantwoorde hand uitsteekt.

  • Wat als ik me al te negatief hebt geuit over het persoon in kwestie

    Een herstelgesprek is géén goedkeuring van wat er is gebeurd. Het is een professionele, veilige setting om erkenning te krijgen, je grenzen te bewaken en weer rust te vinden—op jouw tempo. We focussen op belangen (wat jij nu nodig hebt) in plaats van posities (“ik wil nooit meer…”). Boosheid hoort bij mens-zijn: in emotie zeggen we allemaal weleens harde dingen ook de mensen bij wie jij je hart hebt gelucht. Het gaat er niet om dat terug te nemen, maar om ervan te leren en een volwassen volgende stap te zetten.

  • Wat als ik wel wil deelnemen aan het herstelgesprek, maar mijn partner absoluut niet dat ik eraan deelneem.

    We kunnen (optioneel) één keer jouw partner spreken om onze werkwijze en veiligheidskaders uit te leggen, bezwaren te adresseren en rust te geven—zonder privé-inhoud over het conflict te delen. Jij houdt altijd de regie.